HOE IK VROEGER WAS

Wat voor kind was jij?

Ik ben de oudste van 2 kids, was een tomboy, haatte jurkjes en ballet (I now looove dat allebei) en ik wilde ninja worden.

En, als jong kind was ik stil. Niet verlegen maar wel stil. Ik las veel. Altijd 5 boeken tegelijk. Allerlei soorten boekjes. Van geschiedenis tot kinderverhaaltjes. En ik schreef zelfbedachte verhaaltjes over de werelden die zich in mn hoofd afspeelden.

Zonder die crazy leesdrift toen, was ik denk ik nooit ondernemer geworden. Of had ik niet jarenlang bij de televisie kunnen werken. Het in de buurt zijn van verhalen, het vragenstellen aan mensen met een verhaal en het vertellen van verhalen is altijd de rode draad geweest.

Of het nu een reisprogramma, een podcast of een eigen event is.

Of het nu een nieuwsbrief is die ik schrijf, een DocumentaryInADay is die we maken of een ondernemer in VideoBusinessSchool die we helpen haar eigen verhaal op video te vangen, het heeft allemaal zijn fundament in vroeger.

Wij ondernemers zijn verhalenvertellers.

En hoe beter je bent in het vertellen van wie je bent, waarom je doet wat je doet en hoe je doet van je doet, hoe meer je een echte connectie maakt met mensen.

En dat hebben mensen van je nodig om voor je te kunnen kiezen.

Maar hoe ontdek je je verhaal? En hoe weet je of je verhaal interessant genoeg is, en ertoe doet?

Simpel.

Je moet je verhaal druppelen.

Jouw verhaal is niet 1 verhaal. Het zijn allemaal micro verhaaltjes. Druppels.

Ze hoeven niet in een bepaalde volgorde en ze hoeven al helemaal niet ‘volledig en af’ te zijn.

Sterker nog: durf een onvolledig verhaal te vertellen. Een druppeltje is een onvolledig verhaal en het werkt juist goed in je zichtbaarheid als je dat doet.

Zo druppel je je verhaal

1. Realiseer je dat elke ondernemer een verhaal heeft. Jij ook. En dat we die verhalen mogen delen om een menselijke connectie te maken met onze volgers en klanten. Weet dat die verhalen dwars en kris krak door elkaar vertelt kunnen worden. Er is niet 1 volgorde. Er is geen goed of fout. Je mag gewoon ergens beginnen.

2. Leg de lat heel laag voor jezelf. Spreek met jezelf al dat je steeds een druppeltje van een verhaaltje deelt. Dan wordt zichtbaar zijn steeds makkelijker en leuker.

3. Begin met druppelen. Een druppel van een verhaal kan over van alles gaan. Bijvoorbeeld over waarom je je bedrijf bent begonnen. Waarom die je wat je doet. Wat je belangrijk vindt voor je klanten. Waar je van droomt. Wat je wel en niet gelooft over je branche. Wat je plannen zijn voor 2020. Wat je in het nieuwe jaar niet meer gaat doen en waar je in het nieuwe jaar juist dubbel en dwars de focus op legt.

Dit zijn allemaal druppeltjes van je verhaal. En hoe meer je vertelt, hoe meer je te vertellen hebt.

Als je wil zien hoe ik mijn verhalen druppel, check dan mijn Instagram.

Daar doe ik dit een paar keer per week en ontstaan er leuke gesprekken met mijn volgers die leiden tot meer connectie.

Zarayda

ps: had je al gezien dat er weer een nieuwe podcast aflevering online staat van de Zarayda Podcast
titel: Mag ik je € 30.000 geven?! Echt een aanrader deze episode

Luister em hier
Of hier

Join Zarayda's inner circle!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.