DIT COMPLIMENT VERANDERDE LETTERLIJK MIJN LEVEN

Ik zat tegenover haar in het cafe en ratelde enthousiast mijn plannen op.
Simone keek me vrolijk aan. Ik stelde haar de vraag die elke ondernemer in gesprekken moet stellen.

‘Wat zou jij van mij willen leren? Als ik je alles kon leren wat ik kan.’
Ze aarzelde geen moment.

‘Video. Hoe je die geweldige video’s maakt. Video’s die er professioneel mooi uitzien en je bent er helemaal jezelf. Zoals je hier tegenover me zie, ben je ook in je video’s. Daar ben jij supergoed in en dat wil ik van je leren.’

Ik viel even stil. Video’s maken was wat ik het allerliefste deed. De voorbereiding, de inhoud. Het vertellen van verhalen. Helemaal mezelf zijn. Plezier maken. En dat in beeld brengen.

Simone’s compliment veranderde mijn business en leven.

Dit gesprek met Simone speelde zich een paar jaar geleden af. Ik was net begonnen als ondernemer maar had toen ik begon niet eens een verdienmodel. Geen businessplan. Terwijl ik uitzocht wat ik wilde, maakte ik video’s. Omdat ik dat leuk vond. Uit dat plezier ontstond mijn business.

Mijn online video’s waren een magneet. Ik werd benaderd door TLC om samen te werken. Door Sanoma Media. Door grote bedrijven. Gemeentes. En toch had ik er nog geen moment aan gedacht dat ik de power van video aan bloggers, creatieven en ondernemers kon leren. Tot dat gesprek met Simone.

Herken je dat? Dat je zo op zoek bent naar strategieën buiten jezelf dat je soms gewoon vergeet om te kijken naar wat het beste bij jou past. Wat het meest logisch voor jou is. Soms zit het te dicht op je netvlies en zie je het niet.

Als voormalig presentator & televisiemaker (MTV/BNN) wist ik wat de kracht van beeld was. Van video. Dat het de meest powerful manier is om mensen, ideeën, inspiratie en oplossingen bekend te maken bij een grote groep mensen.

Dat je met video veel meer mensen kan bereiken dan op enige andere manier. Dat video vertrouwen geeft. Video brengt een gevoel over. Met video kan je mensen raken.

Video is inmiddels overal. Facebook Live, video’s op Facebook, Youtube, video op Instagram, Snapchat, InstaStories en nog meer. 69% van het internet is video en de komende jaren wordt het alleen maar meer.

Om echt te connecten met je fans of volgers, nieuwe kansen aan te trekken en echt een verschil te maken met je creativiteit en business, kan je niet om video heen.

Maar (en dit is waar de meeste ‘video-experts’ niet eerlijk over zijn), video werkt alleen als je er plezier in hebt. Als je helemaal jezelf bent en dat laat zien.

Sinds het gesprek met Simone heb ik duizenden ondernemers daarmee mogen inspireren en honderden ermee mogen helpen.

Laatst nog had ik een fijn Skypegesprek met een van de ondernemers die ik coach.

Ze zei: ‘Ik wist dat ik iets moest met video maar ik haatte het idee. Jezelf terug zien op beeld is zo confronterend. Jij hielp me verliefd worden op video en daarmee een beetje op mezelf. Om mezelf permissie te geven om echt mezelf te zijn. Dat te laten zien. En ineens werd video leuk. Nooit gedacht dat ik het in me had.’

Kippenvel natuurlijk toen ze me dit vertelde.

Hoe zou het internet eruit zien als veel meer mensen plezier hadden in het maken van video’s en het zichzelf daarin laten zien? Een tsunami van positiviteit op het internet wordt dat. In deze tijden kunnen we dat goed gebruiken.

En hoe zou het voor jou zijn? Dat je er plezier in krijgt om jezelf te laten zien. Dat het mag van jezelf. Dat je je er goed en fijn bij voelt. En dat het zelfs leuk wordt.

Op Instagram begin ik daarom vanaf vandaag begonnen met de #lovevideochallenge. De komende week drop ik elke dag een kort filmpje met een #lovevideo opdracht.

Opdrachten als: stuur je moeder (of iemand anders van wie je houdt) vandaag eens een videootje via Whatsapp om te zeggen hoe belangrijk ze voor je is.

Of: deel in een videootje een boekentip die je leven veranderde. En inspireer daarmee je volgers.

Het enige doel is plezier. Er plezier in krijgen om wat van jezelf te delen. En om te zien hoe blij je daar anderen mee maakt. Hoe jouw plezier een bron van inspiratie is voor anderen.

Doe je de komende dagen mee aan de #lovevideochallenge? Volg me op Instagram. Het wordt all lobi! https://www.instagram.com/zaraydagroenhart/

Ik ben vanaf december de nieuwe video-columnist van Sprout Magazine Die samenwerking kwam op een nogal…. tja..eigenaardige manier tot stand. Een beetje in de stijl als hoe alles bij mij ontstaat. Check m’n behind the scenes vlog bij Sprout met hoofdredacteur Remy Ludo Gieling.

Join Zarayda's inner circle!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *